Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Leren zichtbaar maken
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789461182043 946118204X Year: 2019 Publisher: Kalmthout Pelckmans Pro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat werkt daadwerkelijk in het onderwijs? Hoe kunnen we het leren zichtbaar maken? Waarom is dat belangrijk? En hoe kunnen we op basis daarvan de prestaties van de leerlingen op school verbeteren? Met dit boek keer je terug naar de oorsprong, naar de essentie van de onderwijspraktijk. Vertrekkend vanuit een evidence-based principe toont John Hattie, een van de meest toonaangevende onderwijswetenschappers ter wereld, wat daadwerkelijk effect heeft in het onderwijs en waar de leerling baat bij heeft (Visible learning). Aan de hand van 9 concrete hoofdstukken laat John Hattie zien hoe belangrijk een leraar is en hoe je als leerkracht kritisch kunt omgaan met je eigen rol en invloed. De auteur geeft bondige en goed te begrijpen samenvattingen van de succesvolste methoden en biedt een stap-voor-stap begeleiding voor een geslaagde invoeren van ‘Visible learning’ in de klas. Dit baanbrekende basiswerk richt zich op de essentie van het beroep van leerkracht: je leerlingen begrijpen, weten hoe zij gemotiveerd raken en inzien hoe zij tot leren komen. ‘Leren zichtbaar maken’ plaatst het leren in een betekenisvolle context: het krijgt pas echt effect door de interactie van de leerkracht met zijn leerlingen. Het is dan ook een basiswerk voor studenten, voor beginnende leerkrachten, maar vooral ook voor ervaren onderwijzers. Dit boek legt uit hoe de principes van Visible Learning in elk klaslokaal kunnen worden toegepast. De auteur biedt stap-voor-stapbegeleiding voor een geslaagde invoering van Visible Learning en Visible teaching in de klas.


Book
De taxonomie van Bloom in de klas: een inspiratieboek voor de leraar
Authors: --- ---
ISBN: 9789463371674 Year: 2019 Publisher: Kalmthout Pelckmans Pro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, worden de eindtermen en leerplannen uitgeschreven op basis van de herziene taxonomie van Bloom, door Krathwohl & Anderson.De taxonomie van Bloom in de klas analyseert in drie delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen de eindtermen kunnen bereiken.Deel 1 Eindtermen bereiken, wat betekent dit?Op basis van de herziene taxonomie zijn de eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is dus belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.Deel 2 Eindtermen bereiken, hoe doe je dat?In het tweede deel worden praktische voorbeelden en didactische tips aangereikt om op een kwaliteitsvolle en doordachte manier lessen te kunnen ontwerpen.Deel 3 Eindtermen bereiken, waarom zou je?In het derde deel wordt dieper ingegaan op de uitdagingen voor het onderwijs. Wat is de inhoud van de onderwijshervorming? Hoe en waarom kwam ze tot stand?(Bron: https://www.pelckmanspro.be/de-taxonomie-van-bloom-in-de-klas.html)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by